Koła wariatorowe
Koła wariatorowe stosowane są w skomplikowanych urządzeniach mechanicznych, gdzie konieczna jest płynna zmiana przełożenia i stabilna praca całego urządzenia. Budowa kół do przekładni bezstopniowych jest nieco odmienna od typowych przekładni pasowych. Pozwala na płynną zmianę przełożenia.
Przesuwanie się pasa powoduje zmianę średnicy na obu kołach jednocześnie. Zmiana ta następuje w wyniku rozsuwania lub przysuwania do siebie par krążków stożkowych, które tworzą zmianę pracy pasa na średnicy koła pozwalając pasowi zaklinować się i przenosić napęd.
Pasy występujące w wariatorach dzielimy na:
- pasy klinowe szerokie: 22×8 ÷ 70×20
- pasy klinowe normalne: Z, A, B /// SPZ, SPA, SPB
Przykładowe dostępne wielkości:
- średnica koła: 75 ÷ 360
- moc: 0,13 ÷ 22kW
- przełożenie: 1:3 ÷ 1:11
Do napędu kół przekładni bezstopniowych proponujmy również pasy klinowe i zachęcamy do zapytań ofertowych.